تفاوت بهتان و تهمت: تحقیق بدون نقص و جامع تفاوت در میان بهتان و تهمت
تفاوت افترا و تهمت
افترا و تهمت از دید لغوی و اصطلاحی مختلف میباشند. بهتان، اظهار بدگمانی و بهتان، لاف بافتن میباشد.
بهتان از ریشه «تهم» و در لغت در معنای بوی گندیدگی و خرابی میباشد. در صورتیکه فردی به شخص دیگری افترا بزند یعنی اورا به خرابی و تباهی نسبت داده میباشد اما بهتان از ریشه «فری» در معنای اخلاق و رفتار کردن چیز فسخ میباشد. پس زمانی که فردی تهمت میزند، بر فسخ جامه حق پوشانده و آن را به دیگری تحت عنوان مطلبی حق و صحیح نسبت میدهد و این خلقت فسخ و این نسبت دروغین میباشد. بهتان در معنای جعل، رفتار و ساختن لاف و فسخ میباشد. همینطور تهمت به معنای قذف به زنا نیز است.
در اصطلاح حقوقی، تهمت به معنای وارد نمودن عملی مجرمانه مغایر حقیقت و واقعیت به فرد یا این که افراد به به کار گیری از طرقی میباشد که در ضابطه نام برده میباشد، با این شرط که صدق افترای منسوب شده در مراجع قضایی ثابت نشود. به عبارت دیگر در تعبیر و تفسیر حقوقی، نسبت دادن امری که مبتنی بر ضابطه جرم به حساب آورده می شود به فردی دیگر تهمت گفته میشود.
تفاوت افترا و بهتان
بهتان در معنای نسبت دادن کاری ناشایست به شخصی دیگر میباشد در حالی که آن نقص و عیب در آن فرد نیست در افترا به شخصیت شخص که به وی افترا منسوب شده لطمه و صدمه وارد می گردد اما در بهتان فرد بهتان زننده با تدبیر و دانش، عیب و شغل نادرستی را به دیگری نسبت میدهد و میداند آن شخص دارنده آن عیب نمیباشد و یا این که آن کار خطا را جاری ساختن نداده میباشد.
بهتان در واقعیت فعلی تهمتی میباشد که فرد بهتان زننده برای تبهکار کردن دیگری، ادوات و وسایل جرم را به فرد نسبت میدهد یا این که در دفتر کار، خانه و… قرار میدهد و از وضعیت تحقق تهمت، نشر آن میباشد.
بهتان یا این که تهمت به بیانیه یا این که اظهارنظری گفته می شود که ادعایی آشکار یا این که ضمنی به یک شخص، استحصالوکار، فراورده، مجموعه، حکومت، آئین یا این که ملت نسبت میدهد که موجب ساخت تصویری منفی یا این که اشتباه برای آن ها میگردد. این کلمه با دقت به حالت حقوقی همینطور مشتمل بر سخنان تحقیرآمیز یک شخص نسبت به دیگری فارغ از پیش گویی حقیقت یا این که کذب بودن آن، که چه به طور کلامی یا این که نوشتاری منتشر گردیده باشد، می شود. در اسلام افترا زدن از گناهان کبیره بهحساب میآید
تفاوت بهتان و تهمت: تحقیق بدون نقص و جامع تفاوت در میان بهتان و تهمت
تفاوت افترا و تهمت
افترا و تهمت از دید لغوی و اصطلاحی مختلف میباشند. بهتان، اظهار بدگمانی و بهتان، لاف بافتن میباشد.
بهتان از ریشه «تهم» و در لغت در معنای بوی گندیدگی و خرابی میباشد. در صورتیکه فردی به شخص دیگری افترا بزند یعنی اورا به خرابی و تباهی نسبت داده میباشد اما بهتان از ریشه «فری» در معنای اخلاق و رفتار کردن چیز فسخ میباشد. پس زمانی که فردی تهمت میزند، بر فسخ جامه حق پوشانده و آن را به دیگری تحت عنوان مطلبی حق و صحیح نسبت میدهد و این خلقت فسخ و این نسبت دروغین میباشد. بهتان در معنای جعل، رفتار و ساختن لاف و فسخ میباشد. همینطور تهمت به معنای قذف به زنا نیز است.
در اصطلاح حقوقی، تهمت به معنای وارد نمودن عملی مجرمانه مغایر حقیقت و واقعیت به فرد یا این که افراد به به کار گیری از طرقی میباشد که در ضابطه نام برده میباشد، با این شرط که صدق افترای منسوب شده در مراجع قضایی ثابت نشود. به عبارت دیگر در تعبیر و تفسیر حقوقی، نسبت دادن امری که مبتنی بر ضابطه جرم به حساب آورده می شود به فردی دیگر تهمت گفته میشود.
تفاوت افترا و بهتان
بهتان در معنای نسبت دادن کاری ناشایست به شخصی دیگر میباشد در حالی که آن نقص و عیب در آن فرد نیست در افترا به شخصیت شخص که به وی افترا منسوب شده لطمه و صدمه وارد می گردد اما در بهتان فرد بهتان زننده با تدبیر و دانش، عیب و شغل نادرستی را به دیگری نسبت میدهد و میداند آن شخص دارنده آن عیب نمیباشد و یا این که آن کار خطا را جاری ساختن نداده میباشد.
بهتان در واقعیت فعلی تهمتی میباشد که فرد بهتان زننده برای تبهکار کردن دیگری، ادوات و وسایل جرم را به فرد نسبت میدهد یا این که در دفتر کار، خانه و… قرار میدهد و از وضعیت تحقق تهمت، نشر آن میباشد.
بهتان یا این که تهمت به بیانیه یا این که اظهارنظری گفته می شود که ادعایی آشکار یا این که ضمنی به یک شخص، استحصالوکار، فراورده، مجموعه، حکومت، آئین یا این که ملت نسبت میدهد که موجب ساخت تصویری منفی یا این که اشتباه برای آن ها میگردد. این کلمه با دقت به حالت حقوقی همینطور مشتمل بر سخنان تحقیرآمیز یک شخص نسبت به دیگری فارغ از پیش گویی حقیقت یا این که کذب بودن آن، که چه به طور کلامی یا این که نوشتاری منتشر گردیده باشد، می شود. در اسلام افترا زدن از گناهان کبیره بهحساب میآید