loading...

قوانین خانواده

بازدید : 9
دوشنبه 25 ارديبهشت 1402 زمان : 20:46


جدایی و گردآوری به عـده اى از احکام جدایی یاور تحقیق ریز جزئیات این مسئله در سوره ی جدایی
به‌روزرسانی: ۱۳۹۸/۰۹/۱۴0158 4 دقیقه

اشتراک گذاریفیس بوک توییتر لینکدین اشتراک گذاری از روش نشانی اینترنتی چاپ
احکام جدایی مثلا تشریعات سال اولیه و دوم هـجـرى اسـت
و جدایی و گردآوری عبارتند از این که:

زنان مطلقه بایستی سه طهر گردآوری نگاه دارنـد و تـا عـده تـمـام نشده حق وصلت ندارند، و شوهران مى توانند در روزها جمع به زنان برگشت کرده و جدایی را فسخ نمایند
والمطلقات یتربصن بانفسهن ثلاثه قروء…(84)
و زنان جدایی داده گردیده بایستی بازه زمانی سه پاکى انتظار کشند…
ایـضـا مـرد اگـر سه نوبت زن خویش را جدایی بدهد دیگر حق بازگشت ندارد مگر آن که زن با مرد دیگرى تزویج کرده و احیانا جدایی بگیرد:
فان طلقها فلا تحل له اینجانب آن‌گاه حتى تنکح زوجا غیره (85)
و اگـر (شـوهـر بـراى بـار سـوم ) اورا طـلاق گـفت ، بعد از آن دیگر، (آن زن ) براى وی حلال وجود ندارد تا اینکه با شوهرى غیر از وی تزویج نماید (و با وی همخوابگى کند)
مادرها موردنیاز میباشد به فرزندان خویش دو سال بدون نقص شیر بدهند، در‌صورتی‌که بخواهند شیر بدون نقص باشد، وگرنه بایستی بیست و یک ماه بدهند:
والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین (86)
و مادر ها (بایستی) فرزندان خویش عـده اى از احکام جدایی را دو سال تک تک شیر دهند…
نیز در حالتی‌که مردى زنى را پیش از دخول جدایی بدهد، بایستی نصف مهر را به وی بپردازد:
و ان طـلقـتـمـوهـن مـن قـبـل چ تـمـسـو هن و قد فرضتم لهن فریضه فنصف ما فرضتم (87)
و در صورتیکه قبل از آنکه با آن ها نزدیکى فرمایید، طلاقشان گفتید، در حالى که براى آنها مهرى مشخص و معلوم نموده اید، پس نصف آنچه را گزینش کرده اید (به آنها بدهید)…
همینطور میباشد احکام دیگر که در آیه‌ها 236، 240 و 241 آمده میباشد .
نـاگـفـتـه نـمـانـد: عـده اى از احکام جدایی و گردآوری در سوره عـده اى از احکام جدایی جدایی آمده میباشد . از ابوسعید خدرى نـقـل شـده : سـوره طـلاق کـه سـوره شـصـت و پـنـجـم قـرآن اسـت هـفـت سـال بـعـد از سـوره بـقـره نـازل گـردیده
ولى در مجمع البیان از عبدالله بن مسعود نقل کرده که گوید: هر کس بخواهد با وی مباهله مى کنم که سوره جدایی بعداز آیه والذیـن یـتـوفـون مـنـکـم و یـذرون ازواجـا؛ نـازل شـد و نـیز نقل کرده که : بعداز نزول احکام جدایی در سوره بقره ، ابى بن کعب به رسـول الله صـلى الله عـلیه و آله وسلم پهنا کرد که زنان مى گویند: مقدارى از احکام طـلاق و عـده گـفـتـه نـشـده ؛ در جـواب آنـهـا سـوره طـلاق نـازل گـردیـد، بـنـابـرایـن سـوره طـلاق در سـال نخستین یا این که دوم سفر نازل گشته میباشد که مى بایستی احکام آن را در اینجا بررسى نماییم .
جدایی و توده
احکامى که درین سوره نقل شده به قرار زیر میباشد:
نخستین : زن را بـایـد در حـالى طـلاق اعطا کرد کـه بـمـجـرد

ور ایران برای حقوق وکیل طلاق در مشهد و دستمزد عموم مد

عـده اى از احکام جدایی

وقـوع طـلاق ، درون در توده گردد یعنى می بایست: اورا در طهر غیر مواقعه جدایی بخشید،
یا این که ایها النبى اذا طلقتم النساء فطلقوهن لعدتهن (90)
اى رسول زیرا زنان را جدایی گویید، در(فرصت بندى ) توده آنها طلاقشان گویید.
دوم : بـایـد عـده را بـشـمـارنـد، تـا تـمـام شـدن آن مـعـلوم بـاشـد، زیـرا در اکنون توده کسوه و نفقه به عهده زوج میباشد ، و نیز معین باشد که زن حملى در شکم ندارد:
فطلقوهن لعدتهن و احصوا العده (91)
در (فرصت بندى ) گردآوری آن ها طلاقشان گویید و اکانت آن توده را نگه دارید.
سوم : زن در روزها گردآوری نباید از خانه مرد خارج رود یا این که مرد او‌را خارج نماید مگر آن که به عنوان مثال اهل منزل را بسیار اذیت نماید:
لاتخرجوهن اینجانب بیوتهن و لا یخرجهن الا ان یاءتین بفاحشه مبینه (92)
آنـان را از خـانـه هـایشان خارج مکنید و خارج نروند مگر آنکه مرتکب عمل زشت آشکارى گردیده باشد.
چـهـارم : بـه وقـت ایـقـاع جدایی و توده بـایـد دو نـفـر شـاهـد عادل حضور داشته باشند وگرنه جدایی فسخ میباشد :
و اءشهدوا ذوى عدل منکم (93)
و دو بدن (مرد) عادل را از فی مابین خویش گواه گیرید.
جدایی و توده
جدایی و گردآوری

پـنـجـم : چـون عـده بـه شـرف تـمـام شـدن بـرسـد، مـرد مـى تـوانـد رجـوع کـنـد و جدایی و توده فسخ خواهد شد، و یا این که حوصله نماید تا جمع به پایان برسد و از زن غیر وابسته خواهد شد:
فاذا بلغن اجلهن فاءمسکوهن بمعروف وی فارقوهن بمعروف (94)
پـس زیرا توده آنها به رمز رسید (یا این که) به شایستگى نگاهشان دارید، یا این که به شایستگى از آن‌ها غیروابسته گردید…
ششم : زنان یائسه در شکل مطلقه بودن جمع ندارند و در حالتی که شک و تردید گردد که عدم حیض به انگیزه یائسگى یا این که انگیزه دیگر دارااست، بایستی سه ماه جمع نگاه دارا هستند:
و اللائى یئسن اینجانب المحیض اینجانب نسائکم ان ارتبتم فعدتهن ثلاثه اشهر (95)
و آن زنـان شـمـا کـه از خون دیدن (ماهانه ) نومیدند، در‌حالتی که شک و تردید دارید(که خون مى بینند یا این که خیر ؟) گردآوری آن ها سه ماه میباشد ..
هـفـتـم : زنـى کـه در سن کسى میباشد که قاعدتا می بایست حیض ببیند ولى حائض نمى گردد، در شکل جدایی می بایست سه ماه جمع نگاه دارااست:
واللائى یئسن اینجانب المحیض … فعدتهن ثلاثه اشهر واللائى لم یحضن (96)
و آن زنان شما که از دیدن حیض ناامید میباشند… توده آن‌ها سه ماه میباشد ؛ نیز زنانى که حیض ندیده باشند (هم می بایست سه ماه گردآوری بگیرند)
هـشـتـم : زنـان حـامـله کـه طـلاق داده مـى شـونـد: تـمـام شـدن عـده آنـهـا بـا وضـع حمل میباشد که باشد یا این که زیاد: واولات الاحمال اجلهن ان یضعن حملهن (97)
و زنان باردار مدتشان آن میباشد که زایمان نمایند….
نهم : تاوقت زایمان نفقه زن به عهده مرد میباشد ؛
و ان کن اولات حمل فانفقوا علیهن حتى یضعن حملهن (98)
و اگـر بـار دارنـد خـرجـشـان را بـدهـیـد، تـا وضـع حمل نمایند.
دهـم : اگـر زن بـعـد از وضـع حـمل حاضر به شیر دادن باشد مى تواند براى آن اجرت بگیرد:
فان ارضعن لکم فاءتوهن اجورهن (99)
و چنانچه براى شما (کودک ) شیر می دهند مزدشان را به وی بدهید.
بـه ایـن تـرتـیـب در آن روز مـشـکـلات بـسـیـارى در رابـطـه بـا خـانـواده حل شوید.


جدایی و گردآوری به عـده اى از احکام جدایی یاور تحقیق ریز جزئیات این مسئله در سوره ی جدایی
به‌روزرسانی: ۱۳۹۸/۰۹/۱۴0158 4 دقیقه

اشتراک گذاریفیس بوک توییتر لینکدین اشتراک گذاری از روش نشانی اینترنتی چاپ
احکام جدایی مثلا تشریعات سال اولیه و دوم هـجـرى اسـت
و جدایی و گردآوری عبارتند از این که:

زنان مطلقه بایستی سه طهر گردآوری نگاه دارنـد و تـا عـده تـمـام نشده حق وصلت ندارند، و شوهران مى توانند در روزها جمع به زنان برگشت کرده و جدایی را فسخ نمایند
والمطلقات یتربصن بانفسهن ثلاثه قروء…(84)
و زنان جدایی داده گردیده بایستی بازه زمانی سه پاکى انتظار کشند…
ایـضـا مـرد اگـر سه نوبت زن خویش را جدایی بدهد دیگر حق بازگشت ندارد مگر آن که زن با مرد دیگرى تزویج کرده و احیانا جدایی بگیرد:
فان طلقها فلا تحل له اینجانب آن‌گاه حتى تنکح زوجا غیره (85)
و اگـر (شـوهـر بـراى بـار سـوم ) اورا طـلاق گـفت ، بعد از آن دیگر، (آن زن ) براى وی حلال وجود ندارد تا اینکه با شوهرى غیر از وی تزویج نماید (و با وی همخوابگى کند)
مادرها موردنیاز میباشد به فرزندان خویش دو سال بدون نقص شیر بدهند، در‌صورتی‌که بخواهند شیر بدون نقص باشد، وگرنه بایستی بیست و یک ماه بدهند:
والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین (86)
و مادر ها (بایستی) فرزندان خویش عـده اى از احکام جدایی را دو سال تک تک شیر دهند…
نیز در حالتی‌که مردى زنى را پیش از دخول جدایی بدهد، بایستی نصف مهر را به وی بپردازد:
و ان طـلقـتـمـوهـن مـن قـبـل چ تـمـسـو هن و قد فرضتم لهن فریضه فنصف ما فرضتم (87)
و در صورتیکه قبل از آنکه با آن ها نزدیکى فرمایید، طلاقشان گفتید، در حالى که براى آنها مهرى مشخص و معلوم نموده اید، پس نصف آنچه را گزینش کرده اید (به آنها بدهید)…
همینطور میباشد احکام دیگر که در آیه‌ها 236، 240 و 241 آمده میباشد .
نـاگـفـتـه نـمـانـد: عـده اى از احکام جدایی و گردآوری در سوره عـده اى از احکام جدایی جدایی آمده میباشد . از ابوسعید خدرى نـقـل شـده : سـوره طـلاق کـه سـوره شـصـت و پـنـجـم قـرآن اسـت هـفـت سـال بـعـد از سـوره بـقـره نـازل گـردیده
ولى در مجمع البیان از عبدالله بن مسعود نقل کرده که گوید: هر کس بخواهد با وی مباهله مى کنم که سوره جدایی بعداز آیه والذیـن یـتـوفـون مـنـکـم و یـذرون ازواجـا؛ نـازل شـد و نـیز نقل کرده که : بعداز نزول احکام جدایی در سوره بقره ، ابى بن کعب به رسـول الله صـلى الله عـلیه و آله وسلم پهنا کرد که زنان مى گویند: مقدارى از احکام طـلاق و عـده گـفـتـه نـشـده ؛ در جـواب آنـهـا سـوره طـلاق نـازل گـردیـد، بـنـابـرایـن سـوره طـلاق در سـال نخستین یا این که دوم سفر نازل گشته میباشد که مى بایستی احکام آن را در اینجا بررسى نماییم .
جدایی و توده
احکامى که درین سوره نقل شده به قرار زیر میباشد:
نخستین : زن را بـایـد در حـالى طـلاق اعطا کرد کـه بـمـجـرد

ور ایران برای حقوق وکیل طلاق در مشهد و دستمزد عموم مد

عـده اى از احکام جدایی

وقـوع طـلاق ، درون در توده گردد یعنى می بایست: اورا در طهر غیر مواقعه جدایی بخشید،
یا این که ایها النبى اذا طلقتم النساء فطلقوهن لعدتهن (90)
اى رسول زیرا زنان را جدایی گویید، در(فرصت بندى ) توده آنها طلاقشان گویید.
دوم : بـایـد عـده را بـشـمـارنـد، تـا تـمـام شـدن آن مـعـلوم بـاشـد، زیـرا در اکنون توده کسوه و نفقه به عهده زوج میباشد ، و نیز معین باشد که زن حملى در شکم ندارد:
فطلقوهن لعدتهن و احصوا العده (91)
در (فرصت بندى ) گردآوری آن ها طلاقشان گویید و اکانت آن توده را نگه دارید.
سوم : زن در روزها گردآوری نباید از خانه مرد خارج رود یا این که مرد او‌را خارج نماید مگر آن که به عنوان مثال اهل منزل را بسیار اذیت نماید:
لاتخرجوهن اینجانب بیوتهن و لا یخرجهن الا ان یاءتین بفاحشه مبینه (92)
آنـان را از خـانـه هـایشان خارج مکنید و خارج نروند مگر آنکه مرتکب عمل زشت آشکارى گردیده باشد.
چـهـارم : بـه وقـت ایـقـاع جدایی و توده بـایـد دو نـفـر شـاهـد عادل حضور داشته باشند وگرنه جدایی فسخ میباشد :
و اءشهدوا ذوى عدل منکم (93)
و دو بدن (مرد) عادل را از فی مابین خویش گواه گیرید.
جدایی و توده
جدایی و گردآوری

پـنـجـم : چـون عـده بـه شـرف تـمـام شـدن بـرسـد، مـرد مـى تـوانـد رجـوع کـنـد و جدایی و توده فسخ خواهد شد، و یا این که حوصله نماید تا جمع به پایان برسد و از زن غیر وابسته خواهد شد:
فاذا بلغن اجلهن فاءمسکوهن بمعروف وی فارقوهن بمعروف (94)
پـس زیرا توده آنها به رمز رسید (یا این که) به شایستگى نگاهشان دارید، یا این که به شایستگى از آن‌ها غیروابسته گردید…
ششم : زنان یائسه در شکل مطلقه بودن جمع ندارند و در حالتی که شک و تردید گردد که عدم حیض به انگیزه یائسگى یا این که انگیزه دیگر دارااست، بایستی سه ماه جمع نگاه دارا هستند:
و اللائى یئسن اینجانب المحیض اینجانب نسائکم ان ارتبتم فعدتهن ثلاثه اشهر (95)
و آن زنـان شـمـا کـه از خون دیدن (ماهانه ) نومیدند، در‌حالتی که شک و تردید دارید(که خون مى بینند یا این که خیر ؟) گردآوری آن ها سه ماه میباشد ..
هـفـتـم : زنـى کـه در سن کسى میباشد که قاعدتا می بایست حیض ببیند ولى حائض نمى گردد، در شکل جدایی می بایست سه ماه جمع نگاه دارااست:
واللائى یئسن اینجانب المحیض … فعدتهن ثلاثه اشهر واللائى لم یحضن (96)
و آن زنان شما که از دیدن حیض ناامید میباشند… توده آن‌ها سه ماه میباشد ؛ نیز زنانى که حیض ندیده باشند (هم می بایست سه ماه گردآوری بگیرند)
هـشـتـم : زنـان حـامـله کـه طـلاق داده مـى شـونـد: تـمـام شـدن عـده آنـهـا بـا وضـع حمل میباشد که باشد یا این که زیاد: واولات الاحمال اجلهن ان یضعن حملهن (97)
و زنان باردار مدتشان آن میباشد که زایمان نمایند….
نهم : تاوقت زایمان نفقه زن به عهده مرد میباشد ؛
و ان کن اولات حمل فانفقوا علیهن حتى یضعن حملهن (98)
و اگـر بـار دارنـد خـرجـشـان را بـدهـیـد، تـا وضـع حمل نمایند.
دهـم : اگـر زن بـعـد از وضـع حـمل حاضر به شیر دادن باشد مى تواند براى آن اجرت بگیرد:
فان ارضعن لکم فاءتوهن اجورهن (99)
و چنانچه براى شما (کودک ) شیر می دهند مزدشان را به وی بدهید.
بـه ایـن تـرتـیـب در آن روز مـشـکـلات بـسـیـارى در رابـطـه بـا خـانـواده حل شوید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 18
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 44
  • بازدید کلی : 335
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه